Nieuwsupdate Samenwerkingsplatform Circulaire Viaducten en Bruggen september 2025
We kijken terug op wederom een mooie samenkomst van het Samenwerkingsplatform Circulaire Viaducten en Bruggen op 9 september. Zowel het Opdrachtgeversoverleg als de brede Leernetwerkbijeenkomst stonden in het teken van depots voor hergebruik van bruggen. Hieronder delen we een korte terugblik op de leernetwerkbijeenkomst en het opdrachtgeversoverleg en een vooruitblik naar het vervolg. We zullen de uitkomsten van deze bijeenkomsten verwerken in een adviesnotitie voor vervolg. We organiseren ongeveer 6 bijeenkomsten per jaar. De volgende bijeenkomsten staan in het teken van losmaakbaarheid en meten van circulariteit bij bruggen. Mocht je suggesties hebben voor excursies of presentaties voor een volgende keer dan hoor ik het graag!
Terugblik Leernetwerkbijeenkomst 9 september
Tijdens deze digitale leernetwerkbijeenkomst deelden we de laatste kennis en ontwikkelingen. We trapten de middag af met een korte kennismaking in deelgroepen, wat al direct heeft geleid tot nuttige uitwisselingen van ervaringen. Aansluitend volgden twee presentaties.
Brendan Oostveen presenteerde hoe Rijkswaterstaat bezig is met de ontwikkeling van depots. Ten eerste gebruiken ze de tijdelijke opslaghub bij IJmuiden voor met name de 300 liggers uit de A9. Daarnaast is RWS bezig met de inrichting van Duivelseiland als stalen bruggenwerf. In eerste instantie is dit depot gereserveerd voor de Brienenoordbrug, maar vanaf 2033 krijgt het een bredere rol als circulaire bruggenwerf. Voor een goede opslaglocatie is behoefte aan:
- Een goede aanrijdroute;
- Geschikte ondergrond;
- Vergunningen op orde;
- Genoeg ruimte.
RWS kiest ervoor om de bruggen en onderdelen zelf op te slaan, omdat ze te maken met een relatief lange doorlooptijd. Daarnaast willen ze graag een eigen buffer van liggers creëren, die via directieleveringen opnieuw worden toegepast. Tenslotte beperkt RWS de onzekerheid rond opslagkosten door het in eigen hand te houden. Ze richten zich daarbij op bepaalde typen waar ze zekerheid voor hergebruik hebben.
Vervolgens presenteerde John Kerkhoff van Janson Bridging hoe zij naar opslag kijken. Janson Bridging is een bedrijf gespecialiseerd in de verhuur en verkoop van modulaire brugsystemen en daarmee is opslag een van de kerntaken. Janson heeft diverse voorraadlocaties, waarmee ze heel Midden-Europa kunnen bedienen.
Janson beschikt over een goed ingericht logistiek proces met betrekking tot de bruggen die op voorraad zijn. Er is een voorraadsysteem (wat, waar, wanneer) en ze beschikken over horizontaal en verticaal transport op locatie. Daarnaast vinden onderhoud en reparaties plaats. Het proces bestaat uit:
- Voormontage;
- Gebruiksfase;
- Lossen en quarantaine;
- Inspectie en inboeken.
John wees ons op de diverse ontwikkelingen die ertoe leiden dat beleid ten aanzien van depots van belang is:
- Er zijn twee digitale bruggenbanken en initiatieven als Duspot;
- RWS gaat Duivelseiland inrichten voor bruggenrenovatie;
- IFD-standaardisatie;
- Aandacht voor hergebruik en 2e leven bruggen;
- Belangstelling vanuit Europa neemt toe
Op basis van de presentaties en de gesprekken komen we samengevat tot de volgende conclusies en uitdagingen:
- Er is meer duidelijkheid nodig voor het hergebruik van bruggen en onderdelen, waarbij materialen tussen overheden onderling worden uitgewisseld. Hoe zit het met de juridische kaders en verantwoordelijkheid als “leverancier”?
- Aan welke normen voldoet zo’n tweede-leven-brug? Welke garanties krijgen we bij een 2e hands?
- Hoe zit het met het beheer en financiering van depots? Wanneer ga je van opslag over tot sloop? Standaard registratie en labeling?
- Hoeveel opslagruimte is nodig voor een landelijke transitie?
- Wat voor soort bruggen zouden we in depot willen of kunnen nemen? Welke materialen zijn repareerbaar en inspecteerbaar? Losse onderdelen als zadels en leuningen ook opslaan?
- Wanneer onderhoud? (binnenkomst/vertrek)
Alle presentaties zijn hier terug te vinden.
Opdrachtgeversoverleg 9 september
Tijdens het opdrachtgeversoverleg met deelnemers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn we ook ingegaan op depots. In een eerste kennismakingsronde zijn ervaringen met depots onderling uitgewisseld. Daaruit kwam naar voren dat er nog niet veel enthousiasme is om depots voor bruggen in te richten. Men wil zo min mogelijk opslaan en werkt het liefst “van werk naar werk” door middel van bijvoorbeeld de Bruggenbank. Over het inrichten van eigen depots bestaan nog te veel vragen.
Aansluitend gaf Martin van der Vliet van het Beton- en Staalakkoord en de Duurzame Coalitie Bruggen een presentatie over de laatste ontwikkelingen hier omtrent. Het Betonakkoord zit in de opschalingsfase. De koploper-peloton aanpak van het Betonakkoord houdt in dat de milieuprestaties die de koplopers in de betonsector al kunnen leveren, over 2-3 jaar de contracteisen voor het peloton zullen zijn. Dit geldt voor CO2 reductie en circulariteit. Door de markt duidelijkheid te geven over de te verwachten eisen in de komende jaren met een doorkijk naar 2030 kunnen bedrijven zich hierop tijdig voorbereiden. De koplopers bestaan uit proactieve coalities van opdrachtgevers, zoals de Coalitie Duurzame Bruggen en Viaducten met Provincie Gelderland, Provincie Noord-Holland, Provincie Utrecht, Provincie Zeeland en Rijkswaterstaat.
Er is daarnaast een Onafhankelijke commissie Duurzame betonketen ingesteld door de Stuurgroep Betonakkoord bestaande uit 9 onafhankelijke experts. Vanaf 2026 zal deze opereren onder de vlag van de CROW in opdracht van het Ministerie van IenW. Deze commissie heeft koploper- en plafondwaarden gepubliceerd voor 2025, 2026 en 2027.
Martin is ook ingegaan op het Moonshot project voor een Circulair Ecosysteem in Zuid-Holland. Het doel is om een ecosysteem te bouwen rond hergebruik en recycling van beton en staal in Zuid-Holland, waarbij het gaat om opschalen van de vraag naar en het aanbod van hergebruik en recycling van beton en staal door ketensamenwerking. Deelnemers zijn Provincie Zuid-Holland, gemeenten Den Haag, Rotterdam, Leiden, Delft en drie Bollenstreek gemeenten. Mogelijk sluiten een of twee gemeenten nog aan, evenals enkele bouwbedrijven en woningcorporaties. Overige ketenpartners worden via aanbestedingsprocedures geselecteerd. Bouwen met Staal en Betonhuis leveren inhoudelijke input.
De presentatie is hier terug te vinden.
Meld je aan voor de bijeenkomsten op 3 november
Op 3 november aanstaande hebben we weer een leernetwerkbijeenkomst voor de hele sector en een opdrachtgeversoverleg voor medewerkers bij publieke opdrachtgevers. Beide bijeenkomsten zijn online. Vergeet niet om je aan te melden! We staan dan stil bij de volgende onderwerpen:
- Losmaakbaarheid;
- Meten van circulariteit;
- Actualisatie Roadmap Kunstwerken
Meld je hier aan voor de leernetwerkbijeenkomst.
Meld je hier aan voor het opdrachtgeversoverleg.
Agenda
17 september Webinar CE in de GWW #3 Bruggen
24 september Symposium Circulair Ontwerpen
24 en 25 september Lezing: Bestekteksten voor civiele kunstwerken op het gebied van duurzaamheid tijdens Vakbeurs Openbare Ruimte
3 november: Leernetwerkbijeenkomst Samenwerkingsplatform Circulaire Viaducten en Bruggen
3 november: Opdrachtgeversoverleg Samenwerkingsplatform Circulaire Viaducten en Bruggen
We hopen je binnenkort (weer) te ontmoeten tijdens een van de aanstaande bijeenkomsten.