Materialen en Constructies

In het kader van de vervangingsopgave wordt veelvuldig verwezen naar de ontwerplevensduur van de bruggen. Maar is er wel sprake van een ontwerplevensduur? De ‘Pont du Gare’ in Frankrijk doet vermoeden dat sommige bruggen het eeuwige leven hebben. De ingestorte brug bij Genua suggereert het tegenovergestelde. Zeker als we gedurende het ‘spel’ de ‘spelregels veranderen (breedte van rij- en vaarweg en de verkeerslasten) loont het de moeite om, daar waar mogelijk, de levensduur van de (onderdelen van) kunstwerken proberen te verlengen. Waardoor de aankomende vervangingsopgave ‘behapbaar’ wordt.

In sommige gevallen zullen onderdelen gedeeltelijk falen (bijvoorbeeld een houten fundering), maar betekent dit het einde van de levensduur van de constructie? Of kan die nog (deels) zijn functie op een veilige manier vervullen, en hoe beoordelen we dat? Het thema heeft sterke relaties met inspectie en advies.

Onderwerpen zijn:

  • Constructieve veiligheid;
  • Restlevensduur;
  • Reparatietechnieken;
  • Onderhoudsmethoden.
Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Uitgelicht
14 september
2022

Introduction to Fracture Mechanics Analysis for Fatigue Cracks in Bridges

Online
The webinar is designed to introduce attendees to the theory behind the application of fracture...

Nieuws

Nominatie Le Comteprijs: 'Bruggen bij ArsenaalDelft van grote schoonheid'

De twee nieuwe, moderne bruggen in de historische Delftse binnenstad zijn genomineerd voor de Le Comteprijs. Bruggenliefhebbers: stem nu!
Werkgroepoverzicht