Nieuwsbericht

Smart Circular Bridge Floriadeterrein geopend

Profielfoto van Redactie platform Bruggen
1 mei 2022 | 2 minuten lezen

Op het Floriadeterrein is 22 april de eerste Smart Circulair Bridge in gebruik genomen. De brug is gemaakt van vlas in combinatie met een speciaal biohars. Het EU-project Smart Circular Bridge laat zien wat er nu al mogelijk is met deze innovatieve samenstelling van duurzame materialen. In totaal worden drie bruggen gemaakt met dit biocomposiet.

In tijden van klimaatverandering en toenemende schaarste in grondstoffen bieden biocomposieten een grote kans voor de bouwsector met zijn enorme CO2-voetafdruk en groot verbruik van fossiele hulpbronnen. Zij bieden een groot potentieel voor een biobased circulaire economie. 

Internationaal consortium

De eerste Smart Circular Bridge met een overspanning van 15 meter is nu gerealiseerd door een internationaal consortium van 15 partners onder leiding van de Technische Universiteit Eindhoven. Het projectteam bestaat uit vijf universiteiten, zeven innovatieve bedrijven en drie gemeenten. De eerste brug wordt op 22 april geopend bij Floriade. In 2022 en 2023 zullen nog twee Smart Circular bridges voor voetgangers en fietsers worden gerealiseerd de volgende in Ulm, Duitsland en vervolgens in Bergen op Zoom. Met deze intensieve samenwerking tussen wetenschap, industrie en lokale overheden wordt een veelheid aan innovaties gelanceerd.

Naast de 100 procent natuurlijke vlasvezels, zal ook de hars zoveel mogelijk van niet-fossiele bronnen afkomstig zijn. Het aandeel van de biohars bedraagt momenteel nog 25 procent voor de eerste brug, maar deze zal oplopen tot 60 procent of meer voor de volgende bruggen. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van afvalproducten van de biodieselproductie en gerecycleerde PET-flessen.

Honderd sensoren

Omdat biocomposieten grote mogelijkheden bieden, wordt er voortdurend onderzoek naar het materiaal gedaan. De bruggen worden systematisch in real time gemonitord. Bijna honderd sensoren in de brug leveren gegevens over het gedrag van het materiaal bij dagelijks gebruik. Hoe gedraagt de constructie zich als er tweehonderd mensen tegelijk overheen lopen? Wat gebeurt er in de verschillende seizoenen, bij storm, hagel en sneeuw? Hoe verloopt het verouderingsproces van het materiaal in detail?

Het brug management systeem, met optische glasvezelsensoren in de brug verschaft informatie over materiaalrekken en spanningen. Versnellingssensoren detecteren zelfs de fijnste trillingen, veroorzaakt door gebruiken of bijvoorbeeld wind. De evaluatie wordt uitgevoerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) om zo patronen in het materiaalgedrag te herkennen. "Deze materialen hebben een grote toekomst”, zo omschrijft projectleider professor Rijk Blok van de TU Eindhoven de stemming van optimisme na de helft van het project.  “Vooral de intensieve samenwerking tussen wetenschap, industrie en gemeenschappen heeft de materiaalontwikkeling een flinke duw in de rug gegeven.”

“De huidige resultaten stemmen ons optimistisch: we verwachten in de toekomst bruggen te kunnen bouwen met aanzienlijk grotere overspanningen en hogere belastingen,” zegt Professor Dr. Patrick Teuffel van de TU Eindhoven, de lead partner in het internationale Smart Circular Bridge consortium.

Circulaire openbare ruimte

Op 16 juni wordt er tijdens het eerste Circulaire Openbare Ruimte Congres een sessie verzorgd vanuit de Bruggencampus Flevoland-Floriade over de circulaire bruggen op het Floriadeterrein. Bekijk het programma en meld je aan!

 

Bron afbeelding en tekst: Floriade