Een vlotbrug over het IJ
De Gemeente Amsterdam heeft besloten tot de aanleg van twee hoge fietsbruggen over het IJ. Die hebben nog al wat voeten in de aarde.
Misschien zijn vlotbruggen een goed alternatief.
De geplande hoge fietsbruggen over het IJ in het oosten en westen van de stad moeten aan veel eisen voldoen, en dan nóg is het de vraag of ze de ideale oplossing zijn voor een fietsverbinding tussen Amsterdam-Noord en de rest van de stad.
De grootste verkeersstroom vindt al eeuwenlang zijn weg in de omgeving van het Centraal Station. Het omfietsen via de nieuwe bruggen maakt de oversteek niet sneller of comfortabeler.
Vlotbruggen zijn wellicht een werkbaar alternatief voor excentrisch gelegen te bouwen hoge bruggen.
Omdat er geen lange op- en afritten nodig zijn, is er voor een vlotbrug minder ruimte nodig en zijn er qua locatie meer aanlandingsmogelijkheden dichter bij de oude stad en 19de eeuwse wijken te vinden.
Wellicht kan zelfs één van de veerdiensten achter het Centraal Station door een vlotbrug worden vervangen, waardoor de oversteekcapaciteit al flink toeneemt.
Als de doorvaarthoogte onder de vaste delen aan weerszijden van het IJ circa 3 meter is, kan het merendeel van de kleine scheepvaart ongehinderd passeren.
Fietsers zijn dergelijke hellingen gewend omdat vrijwel alle bruggen in Amsterdam van ongeveer gelijke hoogte zijn.
Voor grote schepen moeten de drijvende brugdelen tijdelijk uit de vaargeul worden genomen.
Als de openingstjden o.m. worden gecoördineerd met de passages in de Oranjesluizen en het verkeer van en naar het Amsterdam-Rijnkanaal, ondervinden ook de grote schepen minimale vertraging.