Nieuwsupdate Samenwerkingsplatform Circulaire Viaducten en Bruggen – 11 juni 2025
Tijdens de recente leernetwerkbijeenkomst van 11 juni kwamen opdrachtgevers, ontwerpers en bouwers van het Samenwerkingsplatform Circulaire Viaducten en Bruggen samen rond één centrale vraag: hoe geven we richting aan circulariteit bij bruggen en viaducten, zonder te vervallen in standaardoplossingen? Het werd een dag vol praktijk, reflectie en verdieping.
Circulair werken in de praktijk – de zoektocht van Overijssel
Tijdens het opdrachtgevers overleg, het eerste uur van de leernetwerkbijeenkomst, trapte Guus Ogink van de Provincie Overijssel af met een presentatie over de ambities van de provincie op het gebied van circulair werken aan bruggen en viaducten. In het registratiesysteem worden vrijkomende materialen nauwgezet gevolgd — maar zodra je de praktijk induikt, zoals bij de N346 en de Schipbrekbrug, blijkt dat circulariteit geen rechtlijnig pad is. De casus toonde hoe kosten, planning en circulariteit soms botsende belangen worden.
Hier is de presentatie te vinden.
Bij het afwegen van varianten ontstond een boeiend gesprek over eigenaarschap: van wie zijn de vrijgekomen materialen eigenlijk? En: hoe geef je maatschappelijke verantwoordelijkheid hierin vorm?
Een terugkerend gesprek is; gaan we voor circulair hergebruik, industrieel flexibel demontabel (IFD) ontwerpen, of structureel sturen op een lagere MKI? Of ligt de echte winst in het slim combineren van deze sporen? De conclusie was helder: er is geen gouden route, maar per project kijken waar de meeste waarde te behalen valt, biedt ruimte voor maatwerk en innovatie.
Transitiepad Kunstwerken: van visie naar uitvoering
Claartje Vorstman van Rijkswaterstaat gaf een inkijkje in de doorontwikkeling van het transitiepad kunstwerken. Er wordt gewerkt aan een uitvoeringsagenda met concrete stappen voor vaste en beweegbare bruggen, en oeverconstructies.
Ze liet zien hoe kunstwerken onderverdeeld worden in drie categorieën: bestaande objecten, vrijkomende objecten en nieuwbouw/vervanging. De roadmap is technisch inhoudelijk van aard, maar benadrukt tegelijk de noodzaak van goede randvoorwaarden — zoals opslag en transportmogelijkheden — om circulariteit in de praktijk waar te maken. Hier zijn we in twee rondes met elkaar over in gesprek gegaan.
Hier is de presentatie te vinden.
Passerelle Zwolle: brug als vertraging en verbinding
Niels Munnik van de Gemeente Zwolle nam ons mee in de presentatie over de Passerelle in de Spoorzone.
Wat begon als een station ontwikkeling groeide uit tot een volwaardige gebiedsontwikkeling. Met bussen aan de andere kant van het station, fietsen onder de grond, en middenin: een opgetilde straat van hout, die uitnodigt tot verblijf, verbinding en vertraging.
De ambitie om CO₂ op te slaan kreeg vorm in de keuze voor houtbouw. Toen bleek dat sturen op MKI niet automatisch tot hout leidde besloot de gemeente de coördinatie van het ontwerpproces op zich te nemen — met een consortium vol houtbouwkennis. Het resultaat: een brug met een 74% lagere MKI score tov de stalen variant, die toch voldoet aan de noodzakelijke normen.
Arjan Bennik (Haskoning) benoemde dat normering en samenwerking hand in hand moeten gaan. Zo zijn de Duitse en Nederlandse normen soms niet 1-op-1 het zelfde. In een internationaal samenwerkingsverband kan dat voor onduidelijkheid zorgen. Daarnaast biedt hout ook voordelen die aanvankelijk niet voorzien waren bij situaties als aanrijdingen en brand. Vervolgens liet Sjaak Dijkslag van Dura Vermeer zien hoe het ontwerp volledig in 3D is uitgewerkt: een voorbeeld van wat mogelijk is als je circulariteit vanaf het begin meeneemt. En ging Ronald Rozemeijer nog verder in op gemaakte ontwerp keuzes. Aansluitend is er een bezoek gebracht aan de Passerelle en was er gelegenheid tot het stellen van vragen.
Hier is de presentatie te vinden.
Standaarden als sleutel voor hergebruik
Tijdens de bijeenkomst werd ook aandacht besteed aan het belang van circulaire standaarden. Emile Hoogterp (Ingenieursbureau Westenberg) liet zien hoe we met gestandaardiseerde productbladen voor bruggen – van beton tot hout en staal – hergebruik kunnen stimuleren en vereenvoudigen. Via www.moederbestek.nl wordt gewerkt aan het toegankelijk maken van decompositiegegevens en praktische eisen zoals non-destructieve demontage en FSC-criteria. Een belangrijke stap richting een infrastructuur waarin hergebruik niet de uitzondering is, maar de norm.
Hier is de presentatie te vinden.
9 september Leernetwerkbijeenkomst met als thema depots en proces van oogsten tot hergebruik
De volgende bijeenkomst is online. En gaat over het gebruik van depots en de positie hiervan in het proces van oogsten tot hergebruik. Steeds meer overheden kiezen ervoor om zelf een depot in te richten. Grote aannemers kijken hier ook naar. Hoe zijn de ervaringen tot nu toe en wat komt hierbij kijken. We proberen hiervoor sprekers te regelen vanuit RWS, een middelgrote overheid en de markt. Mocht je hier aan bij willen dragen, dan kun je dat doorgeven aan meinke.schouten@crow.nl.
Aanmelden kan hier.
Agenda:
9 september Leernetwerkbijeenkomst thema Depots (online)
9 september Opdrachtgeversoverleg Samenwerkingsplatform Circulaire Viaducten en Bruggen (online)
24 september Symposium Circulair ontwerpen
30 oktober Leernetwerkbijeenkomst en opdrachtgeversoverleg (online)
13 november Symposium Fiets+Voetbruggen in de Lage Landen
12 december Leernetwerkbijeenkomst en opdrachtgeversoverleg (live)