Nieuwsbericht

Een vlotbrug over het IJ

De Gemeente Amsterdam heeft besloten tot de aanleg van twee hoge fietsbruggen over het IJ. Die hebben nog al wat voeten in de aarde.
Misschien zijn vlotbruggen een goed alternatief.

14 augustus 2025 | 1 minuut lezen

De geplande hoge fietsbruggen over het IJ in het oosten en westen van de stad moeten aan veel eisen voldoen, en dan nóg is het de vraag of ze de ideale oplossing zijn voor een fietsverbinding tussen Amsterdam-Noord en de rest van de stad.
De grootste verkeersstroom vindt al eeuwenlang zijn weg in de omgeving van het Centraal Station. Het omfietsen via de nieuwe bruggen maakt de oversteek niet sneller of comfortabeler.
Vlotbruggen zijn wellicht een werkbaar alternatief voor excentrisch gelegen te bouwen hoge bruggen.

Omdat er geen lange op- en afritten nodig zijn, is er voor een vlotbrug minder ruimte nodig en zijn er qua locatie meer aanlandingsmogelijkheden dichter bij de oude stad en 19de eeuwse wijken te vinden.
Wellicht kan zelfs één van de veerdiensten achter het Centraal Station door een vlotbrug worden vervangen, waardoor de oversteekcapaciteit al flink toeneemt.

Als de doorvaarthoogte onder de vaste delen aan weerszijden van het IJ circa 3 meter is, kan het merendeel van de kleine scheepvaart ongehinderd passeren.
Fietsers zijn dergelijke hellingen gewend omdat vrijwel alle bruggen in Amsterdam van ongeveer gelijke hoogte zijn.

Voor grote schepen moeten de drijvende brugdelen tijdelijk uit de vaargeul worden genomen.
Als de openingstjden o.m. worden gecoördineerd met de passages in de Oranjesluizen en het verkeer van en naar het Amsterdam-Rijnkanaal, ondervinden ook de grote schepen minimale vertraging.

2 weken geleden
2 weken geleden

Die bruggen over het IJ hàdden veel voeten in de aarde. De gemeente Amsterdam heeft het eindrapport van Alexander D'Hooghe en zijn commissie omarmd. Inmiddels zijn de eerste besluiten genomen. Als eerste komt de Oostbrug. In 2024 was ik bij de bijeenkomst waarop bewonerspanels over verschillende punten van uitwerking ingesteld werden.

Ik ken de achtergrond van het voorstel van Winfried Bij niet, ik beland hier vanuit de Vaarwijzer Nieuwsbrief. Ik woon aan het IJ, en ik zie dat hij niet vertrouwd is met de toestand hier. Met name met de omvang van het beroepsverkeer te water (vooral vracht, ook veel riviercruisevaart). De schepen van die beroepsvaart zijn berekend op bruggen van Rijnvaarthoogte. Die kunnen dus onder de Schellingwouderbrug door. De masten van veel plezierschepen steken daarvoor te hoog. (Uiteraard zijn er ook uitzonderlijk hoge vaartuigen of ladingen in de beroepsvaart.)

Ook de achtergrond van de ligging van die bruggen is blijkbaar niet bekend: namelijk het door Noord heen sluiten van de Binnenring. Ja, het fietsverkeer op het Buiksloterwegveer is druk, maar niet omdat iedereen in de binnenstad van Amsterdam of in de centrumzone van Noord moet zijn. (Onderschat ook niet het verkeer dat de andere veerverbindingen over het IJ gebruikt. Kijk maar eens bij de Pontsteiger, bij de Houthavens.)

Voor voetgangers is het Centraal Station wèl een belangrijk (tussen)doel. Er is daarom uiteindelijk een voetgangerstunnel voorzien ter plaatse van het Buiksloterwegveer.

De ligging Java-eiland - Hamerstraat leek altijd zo logisch: de kortste oversteek, en dan ook nog met de "hoogtewinst" van de Jan Schaeferbrug. D'Hooghe heeft geluisterd naar de schippers: de zichtlijnen en het manoeuvreren.

Ook ik had sommige dingen anders gedaan, wellicht ten onrechte.

Samenvatting van het rapport, met doorverwijzing.